Wykorzystujemy pliki cookies, aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania.Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Szczegółowe informacje w Polityce Cookies. Więcej informacji czym są pliki Cookies znajdą Państwo na stronie http://wszystkoociasteczkach.pl/

Strona główna >> Finansowanie Dla Przedsiebiorstw >> Ogolnopolskie >> Asystent podatnika w urzędach skarbowych, pomaga przy rozpoczęciu działalności!

Asystent podatnika w urzędach skarbowych, pomaga przy rozpoczęciu działalności!

2 Wrzesień 2015, środa
Asystent podatnika w urzędach skarbowych, pomaga przy rozpoczęciu działalności!
Od 1 września 2015 r. przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą będą mogli skorzystać z pomocy asystenta podatnika, który pomoże odnaleźć się w gąszczu przepisów. Asystenci, na razie, pojawią się w 50 urzędach skarbowych w Polsce, a od stycznia 2016 r. we wszystkich urzędach skarbowych. Powstaną też Centra Obsługi Podatnika.

Instytucja asystenta podatnika ma pomagać zaczynającym działalność gospodarczą przedsiębiorcom lub przedsiębiorcom, którzy prowadzą już firmy ale nie dłużej niż 18 miesięcy,  w wywiązywaniu się z obowiązków podatkowych przez pierwsze półtora roku.

Asystent podatnika to wsparcie podatkowe, nie należy mylić z doradztwem podatkowym. Będzie on przypomniał o terminach, będzie prowadził przez procedury urzędnicze itp. Z ich usług mogą korzystać przedsiębiorcy, których firmy nie zatrudniają więcej niż 10 pracowników, a roczny obrót nie przekroczy 2 mln euro.

Obsługa podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą obejmować ma przede wszystkim przekazanie informacji na temat przepisów prawa podatkowego, uprawnień przysługujących podatnikom, elektronicznej formy przesyłania deklaracji podatkowych i kontaktu z urzędem skarbowym, a także informacji spoza zakresu działania urzędu skarbowego – dotyczących ubezpieczeń społecznych, najczęstszych wątpliwości mikroprzedsiębiorców dotyczących podatku akcyzowego (np. formalności związane ze sprowadzeniem samochodów z zagranicy).

Czynności wykonywane przez asystenta podatnika nie będą stanowiły doradztwa podatkowego. Dlatego wsparcie udzielane przez asystenta podatnika, nie będzie obejmować sporządzania pism i opinii, prowadzenia ksiąg rachunkowych, podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych, sporządzania zeznań i deklaracji podatkowych, a także reprezentowania podatnika w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych.

Asystenci podatkowi są rekrutowani przez naczelników spośród pracowników urzędów skarbowych. Przedsiębiorca, który chce skorzystać z usługi asystenta podatnika musi złożyć wniosek do naczelnika urzędu skarbowego, ten natomiast w ciągu trzech dni przydziela, temu przedsiębiorcy, asystenta podatnika.

Wzór wniosku dostępny jest w siedzibie odpowiedniego urzędu lub na jego stronie internetowej.

Nowością są również centra obsługi w urzędach skarbowych. Od 1 września w Polsce rozpoczną się działania 50 takich centr obsługi podatników. W centrach pracownicy administracji podatkowej będą przyjmować podania i deklaracje, wydawać zaświadczenia, udzielać wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym także podmiotom, które zamierzają dopiero podjąć działalność gospodarczą.

Instytucja asystenta oraz centra obsługi podatnika są fragmentem ustawy o administracji podatkowej; w całości będzie ona obowiązywała od 1 stycznia 2016 r.

FunduszeNaFirme.pl 

 

 

 

Interesująca informacja? Udostępnij znajomym.